Jak zrobić taras z podkładów kolejowych: Poradnik krok po kroku

Jeśli szukasz nieszablonowego sposobu na stworzenie pięknego i trwałego tarasu w swoim ogrodzie, to z pewnością zainteresuje Cię jak zrobić taras z podkładów kolejowych. Nie tylko będzie to przedmiotem zachwytu Twoich znajomych, ale również pozwoli Ci zaoszczędzić czas i pieniądze na zarówno budowie, jak i regularnym odnawianiu tarasu. W tym poradniku krok po kroku przedstawimy Ci, jak zrobić taras z podkładów kolejowych w łatwy i przystępny sposób.

Co to są podkłady kolejowe?

Podkłady kolejowe to drewniane lub betonowe elementy konstrukcyjne, stosowane do stabilizacji torowisk kolejowych. Są one wyjątkowo trwałe i odporne na warunki atmosferyczne, a dzięki swojej różnorodnej wielkości i kształtowi, idealnie nadają się do budowy tarasów.

Jakie narzędzia będą potrzebne?

Przed przystąpieniem do budowy tarasu z podkładów kolejowych, musisz przygotować odpowiednie narzędzia. Oto, co będzie Ci potrzebne:

  • Młotek
  • Wkrętarka
  • Wiertarka
  • Przecinarka do betonu (dla podkładów betonowych)
  • Deski tarasowe
  • Żwir lub kruszywo
  • Folie geowłókninowe
  • Geowłóknina
  • Wkręty

Jak zrobić taras z podkładów kolejowych krok po kroku?

Krok 1: Przygotowanie terenu

Pierwszym krokiem jest przygotowanie terenu pod budowę tarasu. Musisz zdecydować, gdzie chcesz zbudować taras i wyciąć trawę oraz pozostałe rośliny. Teraz wytnij trawnik w taki sposób, aby teren miał kształt tarasu – dopasowany do wymiaru wybranych podkładów.
Po wyczyszczeniu terenu przystąp do dalszych działań. Wykop otwory pod podkłady – najlepiej na głębokość około 40-50 cm – zależnie od wilgotności gruntu. Powinno się prepared zaprawę, w której będą one umieszczone, dopasowując ilość piaszczystego kruszywa oraz wody.

Krok 2: Montaż podkładów kolejowych

Gdy wszystko jest już odpowiednio przygotowane, przystąp do montażu podkładów kolejowych. Pracę należy rozpocząć od postawienia pierwszego podkładu, którego powierzchnia powinna być wypoziomowana za pomocą poziomicy.
Po wypoziomowaniu pierwszego podkładu, umieść na nim kolejne elementy i wkrętami połącz je ze sobą. Proces ten powtarzaj, aż ułożysz całą powierzchnię tarasu. W zależności od wybranego sposobu wykonania, możesz użyć drewnianych podkładów albo zdecydować się na betonowe.

  Jak zwalczyć mrówki na tarasie

Krok 3: Montaż desek tarasowych

Gdy podkłady kolejowe zostaną już umieszczone i połączone ze sobą, możesz przystąpić do montażu desek tarasowych. W tym celu należy umieścić je na podkładach i przytwierdzić przy użyciu wkrętów.

Krok 4: Wypełnienie między podkładami kruszywem

W przypadku, gdy między podkładami pozostały szczeliny, muszą one być wypełnione kruszywem, takim jak żwir. To pozwoli uniknąć wadliwego odprowadzania wody, a także doda efektu estetycznego powierzchni.

Krok 5: Dodatkowe wykończenia

Po ukończeniu montażu podkładów i desek tarasowych, możesz zdecydować się na dalsze wykończenia. Możesz na przykład zainstalować balustrady lub schody prowadzące do tarasu.

FAQ

Jakie są zalety tarasu z podkładów kolejowych?

Taki taras jest bardzo wytrzymały oraz odporny na warunki atmosferyczne, co pozwala na długoletnie użytkowanie. Co więcej, jego budowa nie jest zbyt skomplikowana, a więc nie wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej.

Czy podkłady kolejowe można stosować także w przypadku nietypowych powierzchni tarasowej?

Tak. Podkłady kolejowe, dzięki swojej różnorodnej wielkości i kształtowi, można dopasować do niemal każdego wymiaru tarasu.

Czy samodzielna budowa takiego tarasu jest bezpieczna?

Tak, o ile starasz się przestrzegać zasad budowy i nie podejmujesz działań niezgodnych z instrukcjami.

Podsumowanie

Jak zrobić taras z podkładów kolejowych? Jak pokazaliśmy w powyższym poradniku, budowa takiego tarasu nie jest trudna. Warto zdecydować się na takie rozwiązanie, ponieważ nie tylko jest ono trwałe i odporni na warunki atmosferyczne, ale również pozwala na łatwe dostosowanie do wymiarów dowolnego terenu. Zastosuj się do naszych wskazówek, a stworzenie pięknego i funkcjonalnego tarasu okaże się dziecinnie proste.